
دوره آموزشی جامع سئو در 9 صوت
[ad_1]
سئو داخلی فوق العاده است، این فوق العاده را به شکل فــــوق الــعـــاده بخوانید تا حس من را به خوبی درک کنید. سالها بر روی سئو داخلی سایت میزفا کار کردیم و در بسیاری از کلمات کلیدی مهم رتبه عالی گرفتیم. این را گفتم تا اهمیت آن را هم در عمل درک کنید و هم بدانید که از زبان متخصص سئو میشنوید که ۷ سال فقط در همین حوزه کار نکرده است، بلکه زندگی کرده است.
برویم سراغ برخی از مهمترین فاکتورهای سئو داخلی، ولی صادقانه بگویم که نمیشود همه چیز را گفت؛ نوشتن همه چیز در سئو داخلی شاید حداقل ۲ سال وقت بگیرد، ولی من در اینجا مهمترینها را میگویم.
Meta tags
اگر شما وارد یک وبسایت شوید و دکمه Ctrl + U را فشار دهید، کدهای HTML آن سایت را میتوانید مشاهده کنید، در بین کدهای HTML یک سری کد متاتگ Meta Tag وجود دارد، درواقع متاتگها جزئی از کدهای مفهومی HTML هستند که در سئو تاثیرگذار است.
شاید بپرسید متاتگ چه کاری میکند؟ متاتگها محتوای وب سایت شما را برای رباتهای گوگل توصیف میکنند. مهم ترین متاتگها عبارت اند از متاتگ توضیحات (Meta Description) و متاتگ عنوان (Meta Title).

هر چند از نظر سئو فنی، پیاده سازی متاتگ ها کار سختی نیست. ولی کمک شایانی به درک و فهم بیشتر ربات ها میکند.
به نظر من متاتگ عنوان و توضیحات به تنهایی تاثیر زیادی در افزایش رتبه وبسایت شما و سئو ندارد. برای ثابت کردن این موضوع کافیست از خود بپرسید چرا هر کسی در عنوان و توضیحات خود از کلمه کلیدی “خرید گوشی” استفاده میکند رتبه برتر گوگل نیست؟ هر چند متاتگ به شکل کلی مهم است ولی نرخ کلیک یعنی CTR هم نیز بسیار بر اهمیت عنوان و توضیحات اثرگذار است. شاید بپرسید CTR چیست؟ CTR به درصد کلیکها نسبت به دیده شدنها است. مثلا اگر ۱۰۰ نفر سایت شما را در نتایج مشاهده کنند و ۱۰ نفر فقط کلیک کنند نرخ کلیک یا CTR میشود ۱۰ درصد. (هر قسمتی از متن را اگر متوجه نشدید حتما در نظرات این موضوع را مطرح کنید، پاسخگوی کامل شما خواهیم بود).
البته دقت داشته باشید که منظور ما این نیست که متاتگ عنوان Title و متاتگ توضیحات Description اهمیت ندارد. بلکه در سئو بسیار مهم است ولی باید یاد بگیرید که چطور یک عنوان خوب و توضیحات خوب بنویسید. از طرفی گاهی گوگل عنوان و توضیحات را تغییر میدهد تا به جستجوی کاربر نزدیکتر کند، این کار گوگل بیشتر زمانی دیده میشود که شما یک عنوان مناسب و یا توضیحات مناسب ننویسید. و یا گاهی گوگل برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگانش، چنین کاری را میکند.

یادتان میآید SERP چه بود؟ به صفحه نتایج در موتور جستجو SERP گفته میشود.
ابزارهای بسیاری هستند که به شما در نحوه بهینه سازی عنوان، توضیحات، آدرس وبسایت، محتوا و … کمک میکنند ولی بدانید که صرفا این ابزارها نقش یادآوری را دارند. افزونه معروف یوآست سئو Yoast وردپرس و افزونههای مشابه دیگر یک پلاگین هستند و یا بهتر است بگوییم شبیه یک ربات که صرفا فاکتورهایی را یادآوری میکنند و در بسیاری از جاها انعطافپذیر نیستند.
ذهن را وابسته به رباتها نکنید، از آنها استفاده کنید و بگذارید رباتها و افزونهها وابسته به ذهن خلاق شما باشند.

توجه داشته باشید که در زمان نوشتن عنوان جدا از آنکه فاکتورهای سئو را رعایت می کنید به تجربه کاربری هم اهمیت دهید. در فصل ۷ تجربه کاربری را خواهیم داشت. مبحثی بسیار مهم که خواندن آن از نان شب واجبتر است 😉
چک لیست سئو داخلی
به یک سری چک لیست در سئو داخلی را اشاره خواهیم کرد که میتوانید در هر نوع سایتی از آن استفاده کنید و دقت داشته باشید که این مقاله صرفا آموزش سئوی وردپرس نیست و برای هر نوع سایتی چه اختصاصی و چه غیر اختصاصی کاربردی است.
۱ – قبل از نوشتن مقاله به دنبال جستجوی کاربران باشید
شما میدانید کاربران چه چیزی جستجو میکنند تا بتوانید براساس جستجوی آنها در گوگل، مطلب را انتشار دهید؟ آیا برای تولید محتوای خود استراتژی مشخصی دارید؟ به عبارت دیگر آیا برنامه برای تولید محتوا دارید و مثلا میدانید که هفته آتی و ماههای آتی چه چیزی باید نویسنده و یا کارشناس تولید محتوای شما انتشار بدهد؟ آیا به فکر ارزش گذاری برای کاربران در محتوای خود هستید؟
تولید محتوا به همین راحتی نیست، همین مقاله پیش روی شما تلاش ماهها تیم میزفا بوده است و هزینه مالی و زمانی بسیاری داشته است. به همین منظور باید هدفمند به فکر تولید محتوا باشید و برای رسیدن به این هدف باید کلمات کلیدی مناسبی پیدا کنید. باید به سوالات بالا به دقت پاسخ دهید و مهم نیست که وبسایت شما مقاله محور است و یا یک فروشگاه محصول.
راههای زیادی برای پیدا کردن کلمههای کلیدی وجود دارد و بدانید که تحقیق درباره کلمات کلیدی یک امر اجتناب ناپذیر است. ما درباره چگونگی تحقیق درباره کلمات کلیدی در بخش ۵ به شکل کامل اشاره خواهیم کرد.

۲ – عنوان صفحه و زیرعنوانها
سعی کنید عنوان (Title) ، توضیحات (Description) و هدینگ های (منظور H1 الی H6 است) جذاب خلق کنید. و همینطور در تلاش باشید تا از کلمه کلیدی هدفمند خود به شکل اصولی و با منطق در جایگاههای اشاره شده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که توضیحات و عنوانی که مینویسید تاثیر بسیاری بر روی نرخ کلیک یا همان CTR خواهد داشت.
عنوان و توضیحات، ابزارهای متقاعد کننده خوبی برای کاربر و همینطور ربات موتورهای جستجو هستند تا از بین وب سایتهای موجود، وبسایت شما را بیشتر کلیک کنند.
نکات آموزشی مهم:
- گوگل به اندازه ۷۰ کاراکتر عنوان و تقریبا ۱۵۵ کاراکتر هم از توضیحات یک وبسایت را در نتایج نشان میدهد.
- سعی کنید از تگ های مهمی همچون h1 تا h6 و … به شکل اصولی استفاده کنید و خوانایی کاربر را در اولویت قرار دهید.
- همچنین یک سری ابزارهایی وجود دارند که به شما قبل از انتشار مقالهتان در گوگل، پیش نمایش آن را در نتایج فرضی خودشان نشان میدهند. همانند ابزار seositecheckup و یا یک سری پلاگین ها همانند افزونه یوآست Yoast

۳ – داشتن یک URL کاربرپسند
اگر در گوگل جستجو کنید که “url فارسی بهتر است یا انگلیسی” مقاله میزفا لینک اول است و در آنجا به شکل بسیار کاملی درباره آدرس صفحات توضیح دادهایم. ولی قصد نداریم شما را به آن صفحه ارجاع دهیم و در همینجا خلاصهوار به نکات مهم اشاره خواهیم کرد.
www.example.com/2019/01/23/post332320f2
فرض کنید شما شبیه به آدرس بالا را در سایتی مشاهده کنید. طبیعتا با دیدن آدرس متوجه نخواهید شد که در آن صفحه درباره چه چیزی صحبت شده است و از طرفی به خاطر سپردن آن هم سخت خواهد بود.
www.example.com/blog/seo-training-topics/
ولی در آدرس بالا به خوبی مشخص است که یک محتوا وجود دارد (blog) و در آن محتوا درباره سرفصل های آموزش سئو صحبت شده است (seo training topics).
اگر یک سایت اختصاصی دارید سعی کنید در آدرس از عبارات مفهومی کلیدی استفاده کنید. حال میتواند آدرس فارسی باشد و یا انگلیسی، به نظر من پوریا آریافر آدرس انگلیسی تجربه کاربری (UX) بهتری دارد و علاقه به استفاده از این نوع آدرس را دارم با این حال آدرس فارسی هم میتواند مناسب باشد.
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید در قسمت تنظیمات -> پیوندهای یکتا را انتخاب کنید. و پیشنهاد می شود بر روی گزینه “نام نوشته” تنظیم کنید.

طبیعتا برای یک متخصص سئو باید هم کاربر مهم باشد و هم موتورهای جستجو و زمانی که آدرسها فارسی باشند تجربه کاربری کمتری نسبت به آدرسهای انگلیسی پیدا میکنند هر چند مقدار کمی آدرس فارسی، سئو بهتری دارد. پس این به آن در 😉
مهم آن است که آدرس کوتاه باشد و به خوبی در ذهن مخاطب نقش ببندد.

۴ – تاثیر تصاویر و عکس در سئو
تعامل کاربران یعنی معجزه در بهبود سئوی وبسایت شما، استفاده از عکس، اینفوگرافیک، نمودارها، ویدیوها و کلا محتوایی که به شکل سمعی و بصری عرضه شود، بیشتر مورد پسند کاربران است تا محتوای متنی. چرا که استفاده از تصاویر و عکس نرخ تعامل و مشارکت کاربران را افزایش میدهد.
در همین صفحه میزفا تعداد زیادی عکس یونیک و تولید خودمان را استفاده کردیم، عکسهایی که گاهی با یک نگاه معنای ۱۰۰ کلمه را انتقال میدهند، برخی عکسها نموداری هستند و برخی در قالب اینفوگرافیک هستند.
نکات آموزشی مهم:
- سعی کنید تصاویر را بهینه سازی کنید، به عبارت دیگر برای تصاویر alt (در وردپرس متن جایگزین میگویند) و نام مناسب انتخاب کنید و همینطور حجم و اندازه مناسب در خروجیهای عکس تولید کنید. تصاویر موجود میزفا را بررسی کنید، برخی تصاویر با اندازه ۱۰۰۰ پیکسل هستند و کیفیت بالایی دارند ولی حجم کمی دارند.
- سعی کنید متن ویدیو را در پایین آن درج کنید چرا که خزندهها نمیتوانند متوجه شوند که چه چیزی داخل آن ویدیو است.

۵ – لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی
لینک سازی خارجی یعنی ساختن لینک در سایر وبسایتها؛ سعی کنید در سایتهایی لینک سازی کنید که قدرت بیشتری از شما دارند و همینطور هر چقدر آن سایت مرتبطتر باشد لینک ساخته شده ارزش بیشتری نزد گوگل دارد.
لینک سازی داخلی بهترین ابزار برای نشان دادن و تبلیغ کردن سایر صفحات است، وقتی لینک داخلی مناسبی داشته باشید کاربران در بین صفحات شما میچرخند و تعامل افزایش پیدا میکند، از طرفی خزندههای موتور جستجو (رباتها) بیشتر و سریعتر میتوانند صفحات وبسایت شما را خزش کنند.
نکات آموزشی مهم:
- گاهی ساخت لینک خارجی ممکن است به صورت مستقیم تاثیری بر روی آن صفحه نداشته باشد ولی ممکن است بر روی دامنه اثر گذار باشد.
- سعی کنید به شکل اصولی از لینک سازی داخلی استفاده کنید و با توجه به طول محتوا لینک سازی داخلی را انجام دهید، در یک محتوای ۳۰۰ کلمهای جالب نیست ۱۰ تا لینک درست کنیم. دلایل بسیاری دارد ولی در همین حد بپذیرید.
- از ساخت لینک اسپم خودداری کنید، لینک ها توسط ربات های گوگل بررسی میشود و سعی کنید به فکر دور زدن و یا تقلب برای کسب رتبه نباشید چرا که پایدار نیست.

۶ – تعامل یعنی معجزه
تعامل یعنی چه؟ مثلا کاربر، یک محتوا را به اشتراک بگذارد، کامنت درج کند، لایک بکند، عضو خبرنامه شود، تماس بگیرد و … .
محتوای عالی خودش به شکل اتوماتیک به اشتراک گذاشته میشود و تعامل را ایجاد میکند، همانند این مقاله میزفا که هر ماه بالای ۱۵۰ بار به اشتراک گذاشته می شود، و همین موضوع باعث افزایش بازدید و تعامل بیشتر میشود، و باعث میشود بالای ۵۰ نظر در همین صفحه درج شود. و همه این موارد کمک به رشد صفحه میکند و باعث بهبود سئوی صفحات میشود.
سعی کنید دکمه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را در صفحات خود درج کنید و همینطور قسمت نظرات را در سایت فعال نگه دارید، همانند ما سعی کنید به تمام نظرات پاسخ دهید حتی اگر کاربر صرفا سلام میکند. هر چند اگر فقط از بُعد فرهنگی کشورمان نگاه کنیم، جواب نظری که فقط سلام کرده است هم واجب است 🙂

چک لیست سئو تکنیکال
تا الان درباره سئو داخلی صحبت کردیم، مواردی که در این آموزش بررسی کردیم بُعد فنی نداشت، حال قصد داریم مواردی از سئو داخلی را بررسی کنیم که کمی بُعد فنی و تکنیکی دارند و به آن اصولا “سئو تکنیکال” میگویند.
۱ – ابزار سرچ کنسول گوگل
بهترین ابزار سئو برای بهینه سازی وبسایت، ابزار سرچ کنسول گوگل به نشانی Search.Google.com است، البته نام قدیمی آن وبمستر تولز (Webmaster tools) بوده است. این ابزار قدرتمند و البته رایگان یک مانیتورینگ قوی از وبسایت شما در نتایج گوگل است. به عبارت دیگر به شما کمک میکند تا وبسایت خود را در نتایج نظارت کنید و مورد ارزیابی قرار دهید.
گزارشهایی نظیر اینکه چه تعداد رباتهای گوگل وارد سایت ما میشوند، چه خطاهایی در سایت شما وجود دارد، چند نفر با چه کلمهای کدام صفحه را در چه تاریخی کلیک کردهاند و کلی گزارش دیگر که موجود است. ما در میزفا، اولین سایتی هستیم که در زمینه سرچ کنسول فقط ۱۵ ساعت آموزش آن را آموزش دادهایم، اگر تمایل دارید ۰ تا ۱۰۰ این ابزار را بدانید دوره ویدیویی ۱۵ ساعت سرچ کنسول به شما پیشنهاد میشود.
نکات آموزشی مهم:
- پیشنهاد میشود هر هفته یک بار وارد سرچ کنسول وبسایت خود شوید و گزارش این هفته را با هفته قبل مقایسه کنید.
- شما با ابزار سرچ کنسول نمیتوانید رقبا را آنالیز کنید و صرفا دادههای وبسایت شما قابل اندازهگیری است.

۲ – ابزار سرعت وبسایت
مهم مهم مهم، افزایش سرعت سایت یک قسمت بسیار حیاتی برای بهبود سئو سایت است، اگر فرض بگیریم سئو ۲۰۰ فاکتور دارد سرعت سایت هر ساله جزء ۱۰ فاکتور مهم بوده و هست.
هر سال گزارشهای مختلفی انتشار پیدا میکند مبنی بر اینکه اگر سرعت لود سایت ۲ ثانیه طول بکشد و یا ۳ ثانیه طول بکشد و یا ۵ ثانیه طول بکشد؛ کاربران آن سایت را ترک میکنند، ولی به نظر من این اعداد کمی سخت گیرانه است و سرعت لود سایت اگر بالای ۸ ثانیه باشد باید نگران باشید.
نکات آموزشی مهم:
- زمانی که شما سرعت وبسایت را افزایش میدهید انگار بر روی تجربه کاربری سرمایه گذاری میکنید.
- سعی کنید یک هاست قوی و با تنظیمات بهینه سازی شده تهیه کنید، سعی کنید عکسها را بهینه سازی شده در وبسایت درج کنید.
- اگر به دنبال افزایش سرعت سایت هستید ابزار قوی GTmetrix.com را به شما پیشنهاد میکنم، ما نحوه آموزش استفاده از ابزار GTmetrix.com را به شکل کامل در قالب ۵۰ مقاله آموزش دادهایم. خروجی نگاه کردن به این آموزشها و پیاده سازی آنها میشود عکس زیر:

۳ – بهینه سازی وبسایت در گوشی
بهینه سازی موبایل یک امر ضروری است، و این ضرورت هر سال بیشتر ملموس میشود، تعداد کسانی که در گوشی جستجو میکنند هر روز بیشتر از تعداد کسانی میشوند که در دسکتاپ (لپ تاپ و یا PC) جستجو میکنند.
در مقاله Rolling out mobile-first indexing گوگل رسما اعلام کرد که الگوریتم رتبه بندی براساس گوشی خواهد بود، یعنی هر آنچه وبسایت شما در گوشی نمایش دهد، ملاک خواهد بود؛ به همین منظور باید به فکر واکنشگرا بودن (رسپانسیو بودن) وبسایت خود باشید.
البته شما میتوانید صفحات AMP هم داشته باشید، ای ام پی مخفف Accelerated Mobile Pages است، تکنولوژی AMP حدودا سال ۲۰۱۷ توسط گوگل معرفی شد و هدف آن بهبود و سبک کردن کدها بود. اطلاعات بیشتر در این باره را در مقاله AMP چیست بخوانید.
نکات آموزشی مهم:
- شما میتوانید در این لینک متوجه شوید وبسایت شما رسپانسیو است یا نه.
- پیشنهاد میشود در ابزار سرچ کنسول گوگل به کلمات کلیدی که در گوشی سرچ میشود هم دقت ویژهای داشته باشید.
- اصولا در طراحی به زیبایی وبسایت در نسخه دسکتاپ توجه میشود ولی پیشنهاد میشود به همان اندازه که به نسخه دسکتاپ توجه میکنید به نسخه گوشی هم توجه کنید، چرا که جستجو در گوشی بیشتر شده است و گوگل هم اهمیت بیشتری به نسخه گوشی میدهد. هر چند این موضوع بستگی به نوع کسب و کار هم دارد.
۴ – سایت مپ
سایت مپ (Sitemap) به ربات جستجو کمک میکند تا بهتر بتواند محتواهای سایت را ببیند و آن را خزش کند. سایت مپ یک روش عالی برای معرفی قسمتهای مختلف سایت است. مخصوصا اگر یک وبسایت بزرگ و با ساختار پیچیده داشته باشید یک روش عالی برای معرفی همه قسمت های سایت است.
البته باید دقت داشته باشید که وجود سایت مپ به معنای کسب رتبه برتر در نتایج نیست ولی رباتها دوست دارند و برای بهتر و بیشتر دیده شدن صفحات سایت ما وجود سایت مپ خوب است و شاید بهتر است بگوییم اثرات غیرمستقیم بر سئو دارد.
نکات آموزشی مهم:
- اگر سایت اختصاصی دارید باید به برنامه نویس بگویید برای شما سایت مپ بزند. اگر از سیستمهای آماده همانند وردپرس استفاده میکنید افزونه های خوبی همانند Google Sitemap Generator پیشنهاد میشود. البته در افزونه یوآست سایت مپ موجود است.
- سایپ مپ یک سری محدودیت ها دارد مثلا داشتن حداکثر حجم ۵۰ مگابایت هر سایت مپ ۵۰ هزار صفحه را معرفی میکند. هر چند این مورد مهم نیست و میتوان چندین سایپ مپ داشت.
- فرمت سایت مپ
.xml
است و اصولا شبیه به آدرس زیر باگذاری میشوند.
https://mizfa.com/sitemap_index.xml یا https://mizfa.com/sitemap.xml
۵ – فایل Robots.txt
Robots.txt یک فایل متنی با فرمت txt است و شما میتوانید با نرم افزار ساده Note ویندوز چنین فرمتی را بسازید. کاری که میتوان در این فایل انجام داد تعریف یک سری خطمشیها برای خزندهها و ربات ها است. اینکه به ربات بگویید این صفحات از سایت من را خزش نکن و یا این صفحات را فقط خزش بکن را میتوانید در این فایل تعریف کنید.
اصولا رباتهایی که حرف گوش کن باشند (اسپم نباشند) به این فایل توجه میکنند. نوشتن فایل Robots.txt یک سری ساختار استاندارد دارد که باید رعایت شود.
شکل کلی ساختار این فایل به صورت زیر است:
User-agent: * (sample: Googlebot) Disallow: / (sample: /blog/)
در قسمت User-agent
نام ربات درج میشود و در خط پایین از عبارت Allow
و یا Disallow
جهت نشان دادن مکان سایت استفاده می شود.
در مثال بالا وقتی از * استفاده کردیم یعنی همه رباتهای موجود در اینترنت به کل صفحات ( / معنی کل صفحات میدهد) دسترسی دارند.
نکات آموزشی مهم:
- اگر اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد میشود به این فایل دست نزنید و یا آن را به یک متخصص سئو بسپارید.
- همه رباتها تابع این فایل نیستند و ربات های اسپم و تخریب کننده این فایل را نادیده میگیرند.
برخی موارد پیشرفته در سئو تکنیکال
- ابزار Google tag manger یک ابزار رایگان و قوی است که برای اعمال یک سری تنظیمات پیشرفته و جالب در سئو نیز کاربرد دارد. از بهبود رفتار کاربران گرفته تا مدیریت یک سری کدها جهت افزایش سرعت سایت. البته ما در کلاسهای خصوصی سئو به این موارد ۰ تا ۱۰۰ اشاره میکنیم ولی اگر قصد دارید یک آشنایی سطحی داشته باشید کافی است در گوگل جستجو کنید.
- فعال سازی پروتکل HTTPS هم اثرات مثبت در سئوی وبسایت دارد. اگر به آموزش فعال سازی HTTPS نیاز داشتید مقاله نحوه انتقال سایت از پروتکل http به https را مطالعه کنید تا بتوانید در کنار دامنه خود یک متن https سبزرنگ هم داشته باشید. جدا از سئو به اعتبار و امنیت سایت هم کمک میکند.
وقتی این پروتکل در وبسایت شما فعال نباشد گوگل در کنار دامنه شما در کروم عبارت “not secure” را درج میکند. همین موضوع در پرطرفدارترین مرورگر دنیا میتواند دلیلی باشد به مهاجرت HTTPS. - تگ Canonical هم از مهمترین تگهای سئو جهت نظم دادن اعتبار به صفحات سایت نزدیک رباتهای گوگل است.
پیشنهاد میشود اگر به دنبال یاد گرفتن بیشتر درباره موارد پیشرفته سئو هستید یا تک تک عبارت را در گوگل جستجو کنید و به خواندن آنها بپردازید و یا دوره ۱۵ ساعته سرچ کنسول میزفا را مشاهده کنید. اکثر این موارد به شکل عملی نشان داده شده است.
در پایان فصل ۳ باید بدانید:
- متاتگ چیست و کدام یک از متاتگها مهم است.
- اهمیت کلمات کلیدی را در عمل بدانید.
- چه نوع URL مناسب سایت است.
- اهمیت عکس و تصویر در سئو
- اهمیت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی
- آشنایی با ابزارهای سرچ کنسول، GTmetrix.com و ابزار Google tag manager
- سایت مپ و همینطور فایل robots.txt
[ad_2]
دیدگاه خود را بیان کنید